Vivat Academia Online
http://vaonline.nyme.hu/?cmd=displaystory&story_id=755&format=html&edition_id=27
Minden nap tanulhatunk a lovaktól
Nagy Mónika
{storyphoto width="160" height="200" scaling="constrain" prepend="" format="" append="
\"%c\"

%c

 
 
"}
Györgyi Orsolya és Garliczky Gergő az Apáczai Kar idegenforgalmi és szálloda szakán végzett hallgatók lovakkal, lovaglással és oktatással foglalkoznak. Különleges módszerük titkairól és eredményeiről kérdeztem őket.

-Mi motivált benneteket, amikor erre a képzésre jelentkeztetek?

G: -A négyéves főiskolai képzésre mindketten az idegenforgalmi szakmenedzser szak elvégzése után jelentkeztünk, így már volt bennünk egy elképzelés, hogy miről szeretnénk tanulni. Fontos volt, hogy a manapság szinte elengedhetetlennek tűnő pénzügyi, közgazdasági, marketing ismeretek mellett az emberekről, pszichológiáról, kultúráról is széleskörű ismeretekhez juthassunk, valamint, hogy mindezt kapcsolni tudjuk a saját érdeklődési körünkkel, melynek közepén a lovak állnak.

Visszatérve a kezdetekhez, amikor felvettek minket a kétéves szakmenedzser képzésre az adminisztrációs hetünk is azzal telt, hogy egyenként elkéredzkedtünk az összes oktatónktól, mondván, hogy nekünk az első félév, első öt hetében filmforgatáson kellene lovagolnunk, de ha visszatérünk, ígérjük, mindent bepótolunk. Hallgató társaink, amikor a másfél hónap eltelte után megjelentünk, és a legtöbb tanárunk széles mosollyal az arcukon, a nevünkön szólítottak és kérdezték: na, lovasok, megjöttek? - azt kérdezték egymástól, na, ezek meg, kik.

Ahogy teltek az évek a főiskolán a szenvedélyünk a lovak iránt egyre csak nőtt. Időközben találkoztunk egy új "ló és ember"-képzési módszerrel, ami pszichológián alapul és ahol igazán partnere lehetsz lovadnak, ez a Parelli-módszer.

Egyre inkább belemélyedtünk a tanulásba, és egyre jobban összeszűrődtek a főiskolai és lovas ismereteink. Szakdolgozataink is egymást kiegészítve, a lovak, emberek és a turizmus egy újfajta kapcsolatáról szólnak.

-Mióta foglalkoztok lovakkal és különleges lovas oktatással?

-Már mindketten több mint tíz éve foglalkozunk lovaglással. Két és fél éve találkoztunk a Parelli-módszerrel, és nagy lelkesedéssel vágtunk bele a tanulásba, a Lovasélet Iskolában. Ez alatt a rövid idő alatt többet tanultunk a lovakról és lovaglásról, mint korábban összesen. Sok tapasztalatra tettünk szert a lovakkal való természetes bánásmódban fiatal lovak képzésében és rosszul képzett lovak korrigálásában, lovasok oktatásában.

Mindkettőnknek nagyon tetszik az, hogy folyamatosan fejlődhetünk, képezhetjük magunkat és minden nap újat tanulhatunk a lovaktól.

-Összefoglalnád a Parelli-módszer lényegét?

O: - Parelli-módszer lényegében lóetológián, azaz lóviselkedéstanon és lópszichológián alapszik. Nevét Pat Parelliről, egy amerikai cowboyról kapta. Ő nem új dolgot talált fel, hanem a már meglévő tudásanyagból gyűjtötte ki azokat az elemeket, amelyek a lovak világában is helyt állnak. Egyedülállóan rendszerbe foglalta összegyűjtött ismereteit és hosszú évek során szerzett tapasztalatait, úgy, hogy a leghatékonyabb módón tudja tanítani az embereket arra, hogyan gondolkodjanak és viselkedjenek lóként, és ez által így taníthassák lovaikat. A menekülő állat, a ló, és a ragadozó, az ember között tátongó szakadék fölé így épülhet híd, amelynek pillérei a SZERETET, a KÖZÖS NYELV és a VEZETŐI KÉPESSÉG. A módszer segítségével elnyerhetjük lovunk bizalmát és tiszteletét is.

A lovak természetben ménesben élő társas lények. Az egyedek között rangsor figyelhető meg. A hierarchia tetején az alfa állat, azaz egy vezér ló áll, akire az összes többi ló felnéz, és akit bárhová követnek. Ezzel a módszerrel elérjük azt, hogy lovunk lóként gondoljon ránk és a kis kétszemélyes ménesünkben mi legyünk a vezérlovak. Egy valódi kapcsolat alakulhat így ki ló és ember között, tehát mindenkinek ajánljuk ezt a fajta foglalkozást lovával, akik ezt szeretnék elérni, és nem csupán sporteszköznek tekintik a csodálatos állatokat.

Ez a program elsősorban az emberek oktatásáról és tanításáról szól, és csak utána a lóéról, hiszen lóul minden ló tud, nekünk kell megtanulnunk először az ő nyelvüket. Olyan ez, mint egy utazás. Egy utazás, amely során az ember folyamatosan fejlődik, személyisége formálódik. Természetesen az itt megszerzett tudás az élet más területein is, mint pl. család, kapcsolatok, munka vagy üzleti élet is hasznosítható, kamatoztatható.

A lovunk mindig tükröt tart elénk, tükörképünkké formálódik, ami nagyon elgondolkodtató?

-A módszer alkalmazásával hogyan lehetne változtatni a lovas turizmus jelenlegi helyzetén?

O: - A lovas turizmus is szolgáltatást nyújt az utazó belföldi és külföldi vendégeknek. A szolgáltatások minősége szorosan összefüggésben áll a szolgáltatást nyújtó személlyel, képességeivel, szakmai tudásával, elhivatottságával, pillanatnyi lelki állapotával.

A lovas turizmusban a szolgáltatást elsősorban a lovak nyújtják. Képzettségük, motiváltságuk és viszonyuk az emberekhez tehát meghatározó. A módszer alkalmazása ezért jelenthet előnyt a lovas turizmus számára. Egy olyan lóval, aki keresi a kapcsolatot az emberrel, aki barátként és nem ellenséges ragadozóként tekint rá, aki motiváltan kedvében akar járni, élmény lovagolni, foglalkozni, közös oktatáson együttműködni. Egy ilyen lovat bemutatón megcsodálni is más érzés.