A Nyugat-magyarországi Egyetem mind a tíz karának képviselői részt vettek a Bölcsészettudományi Kar által szervezett, az idegen nyelv oktatásáról szóló egyeztetésen.
A fórumon a karok képviselői eszmét cseréltek arról a jól ismert problémáról, hogy a felsőoktatási intézményekben - így az NYME-n is - a hallgatók a diplomakiadás feltételeként előírt nyelvvizsga hiányában, diplomát nem, csak tanúsítványt kaphatnak.
Az összejövetelen részt vett prof. dr. Takáts Péter, az egyetem oktatási rektorhelyettese is, aki hangsúlyozta, hogy törekedni kell a karok közti együttműködésre, ám nem csak a nyelvoktatás és a nyelvvizsgáztatás vonatkozásában, hanem a konferenciaszervezésben és a publikálásban is.
A fórumon kiderült, hogy az egyetem karain eltérőek a nyelvoktatás keretei, szabályozása, feltételei. Lehetségesnek látszik ezek harmonizálása annak érdekében, hogy a nyelvoktatás hatékonyabb legyen, és hozzásegítse a hallgatót a szükséges nyelvvizsga megszerzése mellett a használható nyelvtudás elsajátításához. A megjelent kollégák egyetértettek abban, hogy a nappali és az esti/levelező tagozatos hallgatók motivációja, tanulási technikái és eredményessége eltér, ezért nyelvoktatásukat is e különbségek figyelembevételével kell megszervezni.
A karok a jövőbeli együttműködés keretein belül elképzelhetőnek tartják távoktatásos e-tananyagok kidolgozását az esti/levelező tagozatos hallgatók számára, amit a nappali tagozatosok oktatásába lehet integrálni. A jövő tanévre vonatkozóan konkrét karközi együttműködési javaslatok is elhangzottak: így például idegennyelv-oktatási továbbképzésre, konferencia megszervezésére, közös kutatások folytatására, valamint publikációk kiadására egyaránt sor kerülhet. Az együttműködés számtalan lehetősége mutatkozott meg a fórumon, amely egyértelművé tette, hogy a rendszeres találkozások, az együttgondolkodás és az idegen nyelvi programokkal kapcsolatos kérdések megbeszélése fontos a jövőben.
A résztvevők az összefogás több formáját is megbeszélték, így a várható pályázati együttműködést vagy a kapacitások felmérése után a tanításban rejlő lehetőségeket is. A konkrét lépések jelenleg körvonalazódnak, de az már most elmondható, hogy eredményes és rendkívül gondolatébresztő volt a megbeszélés.
Szöveg: Pólay Veronika
Fotó: Kleinhappel Miklós