címlap interjú krónika kultúra alapállás reflex humor sport In memoriam vers - nemvers hagyományaink korábbi számaink



[PDF változat letöltése]
{edition_name}


{storyphoto width="160" height="200" scaling="constrain" prepend="" format="" append="
\"%c\"

%c
fotó: %r (%R)

"}
Brunszvik Teréz-díjjal jutalmazott életpálya
A Magyar Kultúra Napján Kiss Ferencnét, a Nyugat-magyarországi Egyetem Lewinszky Anna Gyakorló Óvodájának helyettes vezetőjét színvonalas óvodai pedagógiai munkájáért Brunszvik Teréz-díjjal jutalmazták. Gyöngyi óvó nénivel ebből az alkalomból beszélgettünk.

- Gratulálok a rangos díjhoz, hogyan érintett a kitüntetés?

- Természetesen nagyon örültem és meghatódtam. Meglepetésként ért, és ezúton is szeretném megköszönni mindenkinek, aki támogatta a felterjesztésemet: az óvoda vezetőjének, kollégáknak, gyakorlatvezető tanároknak, szülőknek.

- Gyönyörű pályát tudhatsz magad mögött. Melyek a legszebb emlékeid, mire gondolsz vissza a legszívesebben?

- A legszebb pillanatok mindig azok voltak, amikor a régi óvodások hozták vissza gyermekeiket, mert jó emlékeik voltak az óvodáról és saját gyermekeiket is ide szerették volna járatni.

- Mikor nyilvánult meg a pályád iránti elhivatottságod?

- Mindig is pedagógusnak készültem, már pici kislány koromban is tanítgattam, neveltem a babáimat. Volt a lakásunkban egy széles ablakpárkány, az volt az én felségterületem, ahol mindig óvodást, iskolást játszottam. Mivel édesanyám súlyos beteg lett, Sopronban maradtam, ahol megtaláltam a hivatásom. Boldog vagyok a munkámmal, volt az életemben sok nehézség, ezeken a rokonok és a barátok mellett a gyerekek ragaszkodó szeretete segített át. Az a csodás ebben a hivatásban, hogy amikor a gyerekek között vagyok, csak ők töltik ki a gondolataimat.

- Milyen volt az óvoda régen, és milyen ma?

- Régen mások voltak az elvárások, volt, hogy 37 – 39 gyereket kellett ellátni, nem volt ekkora szakmai szabadság, mint most. De a folyamatos továbbképzésre mindig volt és van is lehetőség. Pályám elején sokat tanulhattam az akkori idősebb kolléganőktől, akikre a mai napig szeretettel gondolok. Ma is fontos a szakmai továbbképzés, de a pályám végéhez közeledve, szívesebben maradok a gyerekek közt, és igyekszem továbbra is olyan intenzitással dolgozni, mint 38 évvel ezelőtt, bár sokkal több energiára van szükségem, ezt kár lenne tagadni.

- Mit tartasz fontosnak a gyerekek fejlesztésében? Melyik terület hangsúlyos a munkádban?

- Indíttatásomnál fogva én a mozgást emeltem ki a gyerekek programjában. A gyerekek testi egészségének megőrzését, mozgáskultúrájuk fejlesztését nagyon fontosnak tartom. Úgy gondolom, ha a gyerekek egészségesek, és biztosítjuk számukra a megfelelő mozgást, akkor minden területen jobb teljesítményt tudnak nyújtani. A programunkat Bucsy Gellértnével dolgoztuk ki, szakmailag ő erősítette a munkámat. A sport mellett természetesen sokféle tevékenységet végzünk még, mesélünk és énekelünk, játszunk és kirándulunk a gyerekekkel.

- Nehézséget jelent az, hogy gyakorló óvodaként a gyerekek mellett az óvodapedagógus hallgatókkal is foglalkoztok?

- Nem, semmiképpen. 1984-ben váltunk gyakorló óvodává, kezdetben szakmai kihívást jelentett az, hogy a hallgatókat is nevelni, tanítani kellett a kicsik mellett, de nekem ez nem jelentett többletfeladatot, hisz mindig is szívesen adtam át a szakmai tudást. Azok a hallgatók, akik idejönnek, nem feltétlenül tudják, hogy mit is jelent az óvónői hivatás, nálunk tapasztalják meg először igazán, mit jelent óvodapedagógusnak lenni.

- Milyen tanácsokat szoktál adni a gyakorlatra érkező hallgatóknak?

- Először is, hogy merjenek játszani a gyerekekkel, hogy merjenek újból gyermekek lenni. Aztán azt, hogy le kell guggolni a gyerekekhez, ölbe kell venni őket, tudni kell látni az életet gyerekszemszögből is, át kell érezni a problémáikat, örömeiket. Szeretni kell őket, mert nagyon érzékenyek, könnyen megérzik azt, ha valaki nem szereti, nem segíti igazán őket. Sok mindent meg lehet tanulni, de a mi hivatásunkra születni kell, igaz szeretettel kell végezni.

- Mit üzensz a Benedek Elek Pedagógiai Kar óvodapedagógus hallgatóinak?

- Csak az jöjjön erre a pályára, aki azt érzi magában, hogy elég kitartó ehhez a szép, de nem könnyű pályához. Aki szereti a gyerekeket, és hivatásának érzi ezt a pályát, belső indíttatást érez, és szívvel-lélekkel tudja csinálni, mert az éneket, a mesélést, a foglalkozásokat mind-mind meg lehet tanulni, de a gyerekek iránti szeretetnek, elhivatottságnak belülről kell fakadnia, csak akkor lesz kerek az életpálya.

- Köszönöm a beszélgetést.

Csiha Tünde Noémi